ArchFilmFestiwal - wiosna 2009
Festiwal Filmów o Architekturze jest nie tylko szansą obejrzenia ciekawych filmów dokumentalnych. Pokazy filmowe mają być dla publiczności i zaproszonych gości pretekstem do dyskusji o najważniejszych problemach architektury współczesnej.
Terminarz
- 24,25,26 luty 2009 Białystok, Galeria Arsenał, ul. Adama Mickiewicza 2,początek seansów godzina 18.00
- 25,26,27 marzec 2009 Gdańsk, Politechnika Gdańska, ul. Narutowicza 11/13, początek seansów godzina 18.00
- 21,22,23 kwiecień 2009 Lublin, Ośrodek Brama Grodzka Teatr NN, ul. Grodzka 21, początek seansów godzina 18.00
- 28,29,30 kwiecień 2009 Opole, Galeria Sztuki Współczesnej, Plac Teatralny 12, początek seansów godzina 18.00
- 12,13,14 maj Toruń, Galeria Sztuki Wozownia, ul. Ducha Św. 6, początek seansów godzina 18.00
Współorganizatorzy: Bunkier Sztuki, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Łódź Art Center, Stowarzyszenie Twórców i Producentów Sztuki Oddział Szczecin, SARP Oddział Szczecin, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Galeria SARP Katowice, Centrum Sztuki Filmowej Silesia Film w Katowicach, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Łaźnia w Gdańsku, Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie, Galeria Arsenał w Białymstoku, Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie, Instytut Architektury i Urbanistyki WSG w Bydgoszczy
---------------------------------
Program 2008/2009
Dzień pierwszy
Temat: Fuck the context?
Film: A kind of Architect. Rem Koolhaas
Czas trwania filmu: 96 minut
Miejsce akcji filmu: Berlin, Seattle, Porto
Rok produkcji: 2007
Architekt: Rem Koolhaas
Film opowiada o trzech realizacjach Rema Koolhaasa i jego biura OMA – ambasadzie holenderskiej w Berlinie, Casa Musica w Porto i bibliotece w Seattle. Pyta o fenomen Rema Koolhaasa jako postaci medialnej i jego świadomie kreowanego gwiazdorstwa. Dla twórców filmu ważna jest też kwestia związków pomiędzy jego realizacjami, a teorią architektury. Prezentacja filmu o Remie Koolhaasie będzie doskonałą okazją do rozmowy o architekturze poszukującej i jej statusie w Polsce. O architekturze jako dziedzinie twórczości i architekcie jako twórcy i uczestniku procesu inwestycyjnego. Film opowiada też o tym, jak architektura wedle Koolhaasa łączy w sobie pisarstwo, reżyserię i rzemiosło. Dla niego jest to dziedzina bliska literaturze i filmowi. Pokaz będzie okazją do rozmowy o „opozycji” architektury kontekstualnej i architektury poszukującej.
Dzień drugi
Temat: Zabić mieszkaniem? Ocalić mieszkaniem?
Film: Żyć w mieście przyszłości (Leben in der Stadt von Morgen)
Czas trwania filmu: 96 minut
Miejsce akcji filmu: Berlin, Hansaviertel
Rok produkcji: 2006
Architekt: Oscar Niemeyer, Le Corbusier, Walter Gropius, Hans Scharoun
W 1957 roku miała miejsce w Berlinie pierwsza, powojenna wystawa budownictwa. Z okazji Interbau57 zebrała się grupa 64 najbardziej znanych modernistów, ażeby w jednej z dzielnic Berlina zrealizować swoją wizję idealnego miasta przyszłości. Byli wśród nich Arne Jacobsen, Le Corbusier, Oskar Niemeyer czy Walter Gropius. Chcieli nie tylko zapewnić mieszkania dla ludzi, którzy stracili je w wojennych bombardowaniach, ale także zaprezentować wizję nowoczesnego miasta. Film poświęcony jest analizie życia współczesnych mieszkańców dzielnicy Hansa w Berlinie. 50 lat po zakończeniu inwestycji autorzy pytają o efekt berlińskiego eksperymentu. Czy wielkie hasła postępu, wolności i demokracji znalazły swoje przełożenie na codzienne życie mieszkańców tej dzielnicy? Film oddaje głos zarówno architektom, jak i lokatorom. Będzie doskonałym pretekstem do dyskusji o współczesnych obiektach mieszkaniowych oraz utopijnych projektach architektonicznych. Będzie też kolejną okazją do podsumowania dorobku modernizmu i jego oddziaływania na współczesną architekturę.
Dzień trzeci
Temat: Styl, kontekst, metoda?
Film: Jean Nouvel – estetyka cudu
Czas trwania filmu: 96 minut
Rok produkcji: 1998
Architekt: Jean Nouvel
Zdaniem Jean Nouvela - laureata Nagrody Pritzkera z 2008 roku - jeszcze do niedawna najlepszym architektem był ktoś, kto potrafił stworzyć jakąś wyjątkową w swej formie strukturę, która zadziwi świat. Dzisiaj – twierdzi Nouvel – gra idzie o to, żeby stworzyć konstrukcję, która ukryje swoje walory techniczne i pozwoli przemówić innym elementom architektury – światłu, symbolice budynku czy kolorowi. Współczesna estetyka to estetyka cudu, w której to, co fizyczne może dzięki technice rozpuścić się w powietrzu. Film będzie doskonałą platformą do dyskusji o idei projektowania we współczesnej architekturze i o pojęciach architektury stylowej, kontekstowej i parametrycznej.
Źródło: www.sztuka-architektury.pl/index.php?ID_PAGE=4947